Niquice, Adriano [PU-Maputo]Barzotto, Valdir Heitor [USP-Brasil]Nhantumbo, Telma Luís2025-06-222025-06-222021https://repositorio.up.ac.mz/handle/123456789/378The focus of the study is "Pedagogical supervision in the training of in-service teachers: A strategy to enhance the pedagogical practice of secondary school teachers in the province of Gaza," which results from the concern related to the procedures of supervision actions in schools, and the usefulness of it’s results. The research highlights the reflection and concern trough the following question: How does supervisory activity focuses on the pedagogical practice of teachers to contribute to the planning of in-service training? The alluded research analyzes the contribution of supervisory activity in the in-service training of teachers as a strategy to enhance the pedagogical practice of teachers in schools of General Secondary Education in the Province of Gaza. The theoretical framework that supports the research comprises two aspects: the pedagogical supervision and the teacher training. Regarding the first aspect, the theoretical support was provided by Alarcão and Roldão (2010), Alarcão and Tavares (2003), Dias and Ribeiro (2015), Formosinho (2002), Vieira and Moreira (2011), and for the second, the construction of the theoretical framework was supported by Imbernon (2011), García (2009), Formosinho (2009), Nóvoa (1999). The study carried out a literature review and a documentary analysis with moments of the methodological path; after the theoretical framework selection. Techniques were also applied, such as unstructured observation of situations, facts, phenomena exposed in schools, attitudes, behaviors of teachers, and supervisors at the time of supervision. The research directed the unstructured to supervisors and pedagogical coordinators, members of the school board, and teachers on the supervision practice and the documentary analysis of the supervision process and training within the Mozambican policy legal framework. The study analyzed the data collected according to the qualitative-interpretative approach. After the data analysis, here are the conclusions: there is evidence of supervisory actions in schools, but their degree of execution does not assume a systematic and continuous character; there are reservations about the effects of supervision as an action to enhance teaching practice, because of the prevalence of difficulties detected in teaching practice; the formations, do not obey a regular and systematic plan (long intervals). Finally, the following suggestions summarize the research contributions: in onder to make the supervision effective and has desirable effects and obeys a systematic and continuous character, focusing on aspects of teaching practice in particular. The training needs to be regular, for the supervisors the focus must be on focus on aspects related to their practice capable of enhancing and sustaining them in their activities. For the teachers, the focus must be on their needs and difficulties.O estudo cujo foco é a “Supervisão pedagógica na formação de professores em exercício: Uma estratégia potenciadora da prática pedagógica dos professores do Ensino Secundário na Província de Gaza”, resulta da preocupação relacionada aos procedimentos das acções de supervisão nas escolas e a utilidade dos seus resultados. Essa reflexão e inquietação traduz-se na seguinte questão: De que forma a actividade supervisora incide sobre a prática pedagógica dos professores de forma a contribuir para a planificação de acções de formação em exercício? A pesquisa em alusão analisa o contributo da prática da actividade supervisora na formação de professores em exercício como estratégia potenciadora da prática pedagógica de professores nas escolas do Ensino Secundário Geral na Província de Gaza. O quadro teórico que sustenta a pesquisa compreende duas vertentes: a da supervisão pedagógica e a de formação de professores. No que concerne à primeira, contou-se com os subsídios teóricos de Alarcão e Roldão (2010), Alarcão e Tavares (2003), Dias e Ribeiro (2015), Formosinho (2002), Vieira e Moreira (2011), e para a segunda, a construção do quadro teórico apoiou-se em Imbernon (2011), García (2009), Formosinho (2009), Nóvoa (1999). Seleccionado o quadro teórico procedeu-se à revisão da literatura e análise documental como alguns momentos do percurso metodológico; foram igualmente aplicadas as técnicas, tais como: a observação não estruturada de situações, factos e fenómenos expostos nas escolas, atitudes e comportamentos dos professores e dos supervisores em momentos da ocorrência da supervisão; a entrevista não estruturada direccionada aos supervisores e coordenadores pedagógicos, membros de direcção de escola e professores sobre a prática de supervisão e a análise documental do processo de supervisão e de formação no quadro legal da política moçambicana. Os dados recolhidos foram analisados segundo a abordagem de tipo qualitativo-interpretativo. Feita a análise dos dados, eis as conclusões: há evidências da realização de acções de supervisão nas escolas, porém, o seu grau de execução não assume um carácter sistemático e contínuo; há reservas, quanto aos efeitos da supervisão como acção potenciadora da prática docente, porquanto à prevalência das dificuldades detectadas nesta prática; as formações, não obedecem a um plano regular e sistemático (intervalos longos). Por fim, a contribuição da pesquisa resume-se nas seguintes sugestões: para que a supervisão pedagógica seja efectiva e surta efeitos desejáveis precisará de obedecer um carácter sistemático e contínuo, focalizado em particular nos aspectos da prática docente. As formações precisam de ser regulares, e devem, para os supervisores, focalizar aspectos relacionados à sua prática, capazes de lhes potenciar e sustentar nas suas actividades e para os professores, devem focalizar nas suas necessidades e dificuldades.ptSupervisão pedagógicaFormação em exercício de professoresPrática pedagógicaEstratégia potenciadora da práticaDesenvolvimento profissionalSupervisão pedagógica na formação de professores em exercício: uma estratégia potenciadora da prática pedagógica dos professores do Ensino Secundário na Província de GazaThesis