Rosário, Lourenço Joaquim Costa do [principal]Sousa, Sérgio Paulo Guimarães [externo]Muhate, Simião Alberto2025-06-172025-06-172021https://repositorio.up.ac.mz/handle/123456789/369The present thesis brings different issues interecting with death related topics in the varhonga etno-linguistic group, in their beliefs: the death signs, the funeral rites, according to the death statute, as well it´s about the head of the family, the wife, the stillbirth, new-born child or killed by drowning, etc. the symbol mourning imposition, the social translation defunct ancestor. The thesis put in dialog the Philosophy, Anthropology and Literature for actualization of the studies of religious scholars like Henrique Junod of the 19th century whose works are always visited for modes defining and the Tsonga`s communities traditions. In this case, the thesis proof the bantu`s mythology permanence in the contemporary varhonga etno-linguistic group imagery, in which the ancestors take part in the social life, phenomenon which prevails even after the imported doctrine long presence out of African continent. To proof the maintenance of this line of thoughts, using our condition of university teacher, we decided join, in the company of students and other teachers, texts which have produced in meetings with elders of different communities of varhonga cultural influence. The conversations circumscribed in the habits of dead loved ones. The traditions 10 perpetuity indicate the social bond which remains with ancestors, historically culture interdict in the teaching institutions systems, for which the past oral knowledge understanding mode and the symbology studies, apart from Mozambique can situate the regionals practices in the archetypic system. As didactical-teaching input, the thesis reposition the myth and the African philosophy in the education practices central. In the context of the classroom, the superstructure be understood in the light of mitocritics empowering the students to identify the values of their historical past through universal symbols and integrating the everyday culture in the school through collating and production written and oral texts, which expressed in the subjective and collective identity, assing dignity to a new generations.A presente tese apresenta diversas questões relacionadas com a temática da morte no grupo etno-linguístico dos varhonga, nas suas crenças: os prenúncios da morte, os ritos fúnebres em função do estatuto do defunto, conforme se trate do chefe de família, de esposa, de nado-morto, de recém-nascido ou de morto por afogamento, etc. a imposição do símbolo do luto, a passagem social de defunto a ancestral. A tese coloca em diálogo a Filosofia, a Antropologia e a Literatura para a actualização dos estudos realizados por eruditos religiosos como Henrique Junod, do séc. XIX, cujas obras são constantemente revisitadas para a definição de modos e culturas endógenas das comunidades Tsonga. Neste sentido, a tese atesta a permanência da mitologia bantu contemporânea no imaginário do grupo etno-linguístico dos varhonga, no qual os mortos participam na vida social, fenómeno que prevalece mesmo depois da longa vigência de doutrinas importadas de fora do continente africano. Para testar a manutenção desta linha de pensamento, valendo-nos da nossa condição de docente universitário, decidimos reunir, acompanhados de estudantes e de outros docentes, textos produzidos de encontros com pessoas mais velhas, de diferentes comunidades de influência cultural varhonga. As conversas circunscreveram-se aos hábitos perante a morte de um ente querido. A perpetuidade dos hábitos culturais endógenos bantu indica o vínculo social que se mantém com os antepassados, cultura historicamente interdita no sistema das instituições de ensino, às quais o modo de entender o conheci-mento oral do passado e o estudo da simbologia, para além de Moçambique, pode situar as práticas regionais dentro de um sistema arquetípico. Como contributo didáctico-pedagógico, a tese reposiciona o mito e a filosofia africana no centro das práticas de educação. Em contexto de sala de aula, a superestrutura é compreendida à luz da mitocrítica, capacitando o aluno a identificar os valores do seu passado histórico através dos símbolos universais e integrando a cultura quotidiana na escola através da recolha e produção de textos orais e escritos, que reflectem a identidade subjectiva e colectiva, conferindo dignidade às novas gerações.ptmitomortehermenêutica simbólicamitocríticaritual.A mitologia literária da morte entre os Varhonga: para uma análise críticaThesis