Ofiço, Arnaldo VitorinoSérgio, Márcia da Conceição2024-08-082024-08-082020Sérgio, M. (2020). Desafios e Estratégias Educacionais de Ensino de Agro-pecuária em contexto de Pandemia da COVID-19 Caso de Estudo: Instituto Agrário de Boane no Período de 2020- 2021. Universidade Pedagógica de Maputohttps://repositorio.up.ac.mz/handle/123456789/210The present study was conducted with the aim of evaluating the Agricultural Education teaching strategies implemented in the context of the COVID-19 pandemic at the Agricultural Institute of Boane. The examination focused on the teaching and learning strategies implemented during the sessions, as well as the difficulties and challenges faced. To achieve this, a mixed-methods approach and exploratory research methodology were employed, including the use of a questionnaire. A total of 107 third- year trainees (CV5), of both genders, participated in the research. The results illustrate that 100% of the participants have knowledge of the use of technological resources. However, they encountered difficulties such as a lack of means and financial conditions to fulfill activities. It was also observed that not all trainees have individual access to equipment such as a computer (57.66%) and a smartphone (13%), along with internet access. Consequently, it can be concluded that the Agricultural Institute of Boane faced challenges, such as a lack of session rooms for groups of 20-25 trainees and the challenge of monitoring trainees in virtual mode, as not all trainees had access to technological means. This situation made it difficult to fulfill the planned Educational Agricultural Project activities for the year 2021.O presente trabalho foi realizado com o objectivo de avaliar as estratégias de ensino de Agro-pecuária implementadas em contexto de pandemia da COVID-19 no Instituto Agrário de Boane. Olhando as estratégias de ensino e aprendizagem implementadas no decurso das sessões, as dificuldades e os desafios enfrentados. Para tal, recorreu-se a metodologia da abordagem mista e pesquisa exploratória, com aplicação de questionário. Participaram na pesquisa 107 formandos do 3o ano (CV5), de ambos os sexos. Os resultados ilustram que, que 100%, possui conhecimentos sobre o uso de recursos tecnológicos. Entretanto, apresentaram como dificuldades a tais como a falta de meios e de condições financeiros para o cumprimento das actividades, verificou-se ainda que os formandos nem sempre possuem acesso aos equipamentos como o computador (57,66%) e o celular smartphone (13%) de forma individualizada, e o acesso à internet. Deste modo pode-se concluir que o IAB, teve dificuldades como a falta de sala de sessões para turmas de 20-25 formandos e o desafio de acompanhamento dos formandos na modalidade virtual, uma vez que nem todos os formandos tinham acesso a meios tecnológicos, levando ao difícil cumprimento das actividades de PEA programadas para o ano 2021.ptEnsino híbridoestratégias de aprendizagemrecursos tecnológicoscovid-19Hybrid teachinglearning strategiestechnological resourcescovid-19.Desafios e Estratégias Educacionais de Ensino de Agro-pecuária em contexto de Pandemia da COVID-19 Caso de Estudo: Instituto Agrário de Boane no Período de 2020- 2021